Wenshuisje

Wenshuisje

Mijn idee: Met het Wenshuisje kan een kind anoniem, per briefje, dromen en zorgen delen met de vertrouwenspersoon van de school of sportclub. Het Wenshuisje is een brievenbussysteem met een pincodeslotsysteem en een draaischijf. Er kan telkens één briefje tegelijkertijd in. Wanneer een kind een briefje in het Wenshuisje stopt, kan hij of zij het sluiten met een eigen samengestelde code. Niemand hoeft deze code te weten. De vertrouwenspersoon van de school krijgt van ons een kijkcode waarmee hij of zij het briefje van het kind kan lezen en beantwoorden. De draaischijf aan de buitenzijde van het Wenshuisje geeft aan of het Wenshuisje vrij (groen), bezet (rood) of al post terug heeft (envelop). Op deze manier kan het kind laagdrempelig zorgen delen.

Hoe doe je dit? We hebben het Wenshuisje al een volledig schooljaar getest op vier scholen en het werkt goed. We bereiken kinderen met name door twee dingen:
- het bieden van anonimiteit (het briefje mag zonder naam worden afgesloten)
- het stimuleren van positieve post.
Wanneer naast zorgen óók ideeën of dromen welkom zijn, wordt het systeem als nóg laagdrempeliger ervaren. Dit is nodig omdat de Wenshuisjes op de wandelgangen van een school of club komen te hangen. Het kan daarom voorkomen dat je wél gezien wordt bij het posten van een briefje. Uit ervaring blijkt dat kinderen dit niet erg vinden. Omdat het briefje over vanalles mag gaan.

Wat doe je? Ik ben de initiatiefnemer van Wenshuisje. Het hele concept opzetten, van fysiek Wenshuisje tot en met het maken van een platform achter de schermen (een site waar kinderen kunnen inloggen en filmpjes kunnen bekijken over Wenshuisje) en het onderzoeken van het effect van een Wenshuisje. Ik werk tevens samen met Fontys Pedagogiek. Zo hebben we samen een stappenplan opgemaakt voor alarmerende post en een visie ontwikkeld.

Wat heb je nodig/wil je doen met de opbrengst? Om Wenshuisje verder uit te bouwen en bekend te maken onder scholen en sportclubs wil ik pitchen voor 20.000 euro. Een aantal plannen zijn:
- het verduurzamen van het product in hout maar ook het testen van ander materiaal: krasbestendig, indien mogelijk ook weersbestendig > daarvoor zal het slotsysteem ook waterproof moeten zijn en vernieuwd moeten worden.
- ontwikkeling van lesmateriaal om het Wenshuisje actueel te houden gedurende een heel schooljaar.
- ontwikkeling van een uitgebreid platform voor vertrouwenspersonen > er is een basis gelegd waarop zij met wachtwoord kunnen inloggen. Hier wil ik kennis bieden om inhoudelijk een goede responsbrief te schrijven bij thema's over pesten, kindermishandeling en seksueel misbruik.
- Deelname aan de beurs KindVak om Wenshuisje bekendheid te geven aan het onderwijs en de opvang.
- Juridisch advies &Jeugd om kennis te hebben over verantwoordelijkheid
- Cursus Vertrouwenspersoon volgen > om te weten wat de rol van een vertrouwenspersoon nu eigenlijk precies inhoud en wanneer zij juist handelen.
- Video's voor het personaliseren van een Wenshuisje (uniek ontwerp door leerlingen of bedrijven), promotievideo (interview kinderen > wat is jullie ervaring?) en een "visie video" om de kracht van het concept toe te lichten.

alle initiatieven

K2 Challenge

De K2Challenge wordt in opdracht van het bestuur van de stichting K2 Prijs georganiseerd door stichting Zet met de volgende partner: Dr. Mollercollege/Walewyc Mavo (OMO Scholengroep de Langstraat).